کشیدن دندان در بارداری

بارداری مرحله‌ای از زندگی است که فراز و نشیب‌های بسیاری دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است تغییرات هورمونی ایجاد کند بیماری‌های دهان و دندان است. مشکلات دندان به شکل پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نمایان می‌شود…

بارداری مرحله‌ای از زندگی است که فراز و نشیب‌های بسیاری دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است تغییرات هورمونی ایجاد کند بیماری‌های دهان و دندان است. مشکلات دندان به شکل پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نمایان می‌شود. بنابراین مراقبت از دهان و دندان در حاملگی خیلی اهمیت دارد. اگر هر گونه علامت بیماری دهان و دندان مشاهده کردید حتما با پزشک خود و دندانپزشک مشورت نمایید.

با وجود آنکه چکاپ روتین دندان روتین در بارداری بی خطر است اما ممکن است کشیدن دندان که درد هم دارد خطر داشته باشد. خوب این سوال پیش می‌آید که اگر در بارداری دچار دندان درد بشویم و دندانپزشک بگوید که دندان قابل ترمیم نیست چکار باید بکنیم؟ آیا تا بعد از زایمان تحمل کنیم یا باید دندان را بکشیم؟ در این مطلب سعی می‌کنیم به این پرسش‌های شما پاسخ بدهیم.

آیا کشیدن دندان در بارداری بی خطر است؟

مراقبت از دندان‌ها مساله‌ای بسیار مهم در بارداری است که گاهی به سادگی از کنار آن رد می‌شویم. بهداشت مناسب دندان،‌ تغییرات هورمونی، ویار و افزایش حجم خون می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و نهایتا کشیدن دندان در بارداری شود.

اغلب زنان حامله از فعالیت‌های دندانپزشکی به خاطر آسیب احتمالی به جنین هراس دارند. این در حالی است که اگر عفونت دهان اگر به موقع درمان نشود می‌تواند سلامت بارداری را به خطر بیندازد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد عدم درمان عفونت دهان به شکل دندان پوسیده یا بیماری لثه می‌تواند خطر مسمومیت بارداری، زایمان زودرس و تولد جنین کم وزن را افزایش دهد. بنابراین درمان‌های دندان قبل از بارداری و در حین بارداری در مواقع لازم و با تایید پزشک لازم است.

مطابق دیدگاه انجمن دندانپزشکی آمریکا کشیدن دندان در بارداری به طور کلی بی خطر است اما به میزان زیادی به نوع مشکل دندان، شدت عفونت و مرحله بارداری بستگی دارد. پزشک مزایا و معایب آنرا بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد.

چگونه می‌توان متوجه شد کشیدن دندان لازم است؟

عدم درمان مشکلات دهان برای بارداری و جنین خطراتی ایجاد می‌کند. بنابراین مهم است که با پزشک خودتان و همچنین دندانپزشک در مراحل اولیه بیماری مشورت کنید.

اگر علائم زیر را داشته باشید ممکن است پزشک کشیدن دندان را توصیه کند:

  • درد شدید دندان یا لثه که نظم بارداری شما را مختل کند
  • خطر تشدید عفونت
  • خطر آسیب دائم به دندان
  • قرمزی، تورم، خونریزی و درد لثه
  • پوسیدگی شدید دندان
  • شکستگی یا ترک شدید دندان
  • سخت‌شدن خوردن و جویدن غذا
  • فشار دندان عقل که باعث ناراحتی و درد می‌شود
  • حساسیت شدید به غذای سرد، گرم یا قند

اگر به خاطر زیبایی می‌خواهید دندان را بکشید بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.

نکات ایمنی برای کشیدن دندان در بارداری

سه ماهه ایده‌آل

معمولا درمان‌های دندان در سه ماهه دوم بارداری انجام می‌شود. در این دوره بسیاری از علائم بارداری مثل حالت تهوع، ناخوشی صبحگاهی و گرفتگی شکم رفع شده و همچنین اغلب مراحل رشد جنین انجام شده است.

عکس دندان

برای کشیدن دندان، انجام رادیوگرافی به منظور یافتن دندان آسیب دیده و بررسی ریشه دندان لازم است. این باعث مراحل آرام کشیدن دندان با عوارض کم می‌شود. پزشک از روپوش سربی استفاده می‌کند تا تشعشع به جنین نرسد.

داروهای مسکن

ممکن است دندانپزشک مسکن و آنتی بیوتیک‌هایی تجویز کند که برای جنین خطر نداشته باشند. اگر هر گونه آلرژی دارویی به طور کلی در مورد هر نوع دارو که در بارداری مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید. بعضی از داروها باعث اختلال در درمان  شده و بازیابی را به تاخیر می‌اندازند.

نکات مهم برای آماده شدن برای دندان کشیدن

آمادگی برای سالم کشیدن دندان ضروری است تا ضمن ارتقاء نتایج درمان و از هر گونه اختلالات در حین و بعد از کشیدن درمان جلوگیری کند.

در مورد مراحل کشیدن دندان با پزشک مشورت کنید تا ترس و نگرانی شما کمتر شود. پزشک نکات لازم را به شما می‌گوید و در مورد کارهایی که بعد از کشیدن دندان باید انجام دهید به شما توضیح می‌دهد.

در مورد سابقه بیماری، جراحی‌های قبلی یا درمان‌های دندان که قبلا انجام داده‌اید به پزشک توضیح دهید. در صورت داشتن بیماری‌های سیستمی مثل دیابت، فشار خون، بیماری قلبی، و نقص ایمنی حتما باید به پزشک اطلاع دهید. اگر اینها را نگویید نتایج درمان به شدت تغییر می‌کند.

در صورتی که هر گونه سابقه آلرژی دارویی و حساسیت به داروهای بی حسی و بیهوشی دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

حتما فردی را همراه خود ببرید چون بعد از اینکه داروهای بی‌حسی اثر کرده رانندگی برای شما خطرناک است.

وقتی که به دندانپزشکی می‌روید طلا و جواهر نبندید و و لباس آزاد بپوشید.

مصرف سیگار و الکل در بارداری خطرات زیادی دارد. قبل از دندانپزشکی حتما آنها را کنار بگذارید چون فرایند درمانِ زخم را به تاخیر می‌اندازد.

در مورد زمان شروع مجدد مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری بعد از کشیدن دندان با پزشک صحبت کنید.

مراقبت‌های دهان و دندان در بارداری

مراقبت دهانی بخش مهمی از مراقبت‌های بارداری محسوب می‌شود. مراقبت‌های دهان در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی خیلی اهمیت دارد. به منظور بهینه‌شدن سلامت دهان و دندان نکات زیر را رعایت کنید:

  • با یک مسواک نرم دو بار در روز مسواک بزنید
  • دهان خود را با دهانشویه آنتی سپتیک که پزشک معرفی کرده بشویید
  • خوراکی‌ و نوشیدنی خیلی شیرین نخورید
  • رژیم غذایی متعادل شامل میوه، سبزیجات، پروتئین، غلات کامل داشته باشید
  • اگر هر گونه علامت بیماری دهان مشاهده کردید با پزشک مشورت نمایید.

پرسش‌های پرتکرار

آیا بی حس کردن دندان در بارداری بی خطر است؟

حتما قبل از درمان به دندانپزشک بگویید که باردار هستید. بی حسی دندان در بارداری برای مراقبت معمول یا اضطراری بی‌خطر است. معمولا دندانپزشکان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند که نزدیک دندان آسیب دیده تزریق می‌شود تا ناحیه را بی‌حس کند.

کدام زمان از بارداری برای کشیدن دندان بهتر است؟

در حالتی که درمان اورژانسی نباشد سه ماهه دوم بهترین دوره از بارداری برای کشیدن دندان است. سه ماهه اول معمولا مناسب نیست چون علائمی مثل حالت تهوع، ناخوشی صبحگاهی، و اینکه جنین در حال رشد است وجود دارد. سه ماهه سوم هم خوب نیست چون دراز کشیدن طولانی روی صندلی دندانپزشکی برای فرد حامله خیلی آزاردهنده است.

منبع: beingtheparent.com

بیشتر بدانید:

مراقبت از دندان در بارداری

خونریزی و ورم لثه در دوران بارداری