بی میلی به نزدیکی

اختلال نعوظ کابوسی برای مردان است. نه تنها مرد نمی‌تواند نزدیکی کند بلکه ممکن است اعتماد به نفسش را هم از دست بدهد. طبیعتا امکان نزدیکی موفق به منظور باردارشدن همسرش هم وجود ندارد…

اختلال نعوظ کابوسی برای مردان است. نه تنها مرد نمی‌تواند نزدیکی کند بلکه ممکن است اعتماد به نفسش را هم از دست بدهد. طبیعتا امکان نزدیکی موفق به منظور باردارشدن همسرش هم وجود ندارد. پزشکان به دلایلی توصیه می‌کنند در زمان لقاح از خوردن الکل خودداری نمایید. در زمان اقدام به بارداری عدم مصرف الکل برای مرد و هم زن به اندازه مساوی اهمیت دارد. اما چرا پزشکان چنین چیزی می‌گویند؟ آیا الکل باعث اختلال نعوظ می‌شود؟ اجازه بدهید در ادامه به شما توضیح بدهیم.

آیا الکل باعث اختلال نعوظ می‌شود؟

بله الکل می‌تواند باعث اختلال نعوظ شود. اختلال نعوظ به معنای سفت نشدن آلت تناسلی مرد به منظور نزدیکی است. در یک پژوهش که در IJIR منتشر شده رابطه مستقیمی بین مصرف زیاد الکل و اختلال نعوظ مشاهده شده است. سفت و راست‌شدن آلت تناسلی فرایند پیچیده‌ای است که نیازمند هماهنگی کامل بین مغز، اعصاب، رگ‌ها و هورمون‌ها است. پاسخ نامناسب یا دیرهنگام هر یک از اینها باعث اختلال نعوظ می‌شود.

علت‌های اختلال نعوظ ناشی از الکل

مصرف الکل به علت ایجاد اختلال در عملکرد مغز، سیستم عصبی، دستگاه گردش خون و ترشح هورمون‌ها باعث اختلال نعوظ می‌شود. مصرف منظم یا غیر منظم الکل به میزان زیاد باعث اختلال نعوظ می‌شود.

مصرف طولانی‌مدت الکل حتی باعث آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی که برای نعوظ ضروری هستند می‌شود. علت‌های اختلال نعوظ ناشی از مصرف الکل به شرح زیر است:

کندشدن دستگاه عصبی مرکزی

الکل توانایی واکنش ما را پایین می‌آورد. الکل باعث کندشدن واکنش بدن نسبت به تحریکات مغز می‌شود. در نتیجه، در زمانی که مغز احساس برانگیختگی جنسی دارد، نعوظ و حفظ آن به سختی انجام می‌شود.

محدود شدن گردش خون

الکل در نقش یک وازودیلاتور (داروهای گشاد کننده رگ) عمل می‌کند. در نتیجه مصرف آن گردش خون افزایش یافته و رگ‌ها باز می‌شود. در کوتاه مدت، مصرف کم الکل باعث نعوظ سریع می‌شود. اما در بلند مدت افزایش فشار بر رگ‌های خونی موجب آسیب دائم آنها می‌شود. در مواردی رگ‌های خونی الاستیسیته خود را از دست داده و باریک و یا حتی مسدود می‌شوند.

کم شدن آب بدن

الکل یک ماده ادرارآور است و اغلب به دلیل تکرر ادرار یا استفراغ بعد از مصرف باعث کم آبی بدن می‌شود. دلیل فقدان آب در جریان خون اختلال نعوظ اتفاق می‌افتد.

عدم تعادل هورمونی

الکل می‌تواند بر تولید و تنظیم هورمون‌هایی مثل تستوسترون اثر بگذارد. نوشیدن زیاد الکل باعث اختلال در هورمون تستوسترون که نقش حیاتی در نعوظ دارد می‌شود.

عوامل فیزیولوژیک

نوشیدن الکل بعد از یک اتفاق خاص باعث تسکین استرس و افسردگی می‌شود اما آنرا کم نمی‌کند. اگر فرد دچار اعتیاد به الکل شود در رابطه با همسر خود دچار مشکلاتی می‌شود. تمام اینها بر عملکرد او در رختخواب تاثیر دارد.

چه کسانی تحت تاثیر اختلال نعوظ مصرف الکل قرار دارند؟

هر مردی که به میزان زیاد الکل می‌نوشد دچار اختلال نعوظ می‌شود. اینکه فرد بعد از نوشیدن چه مقدار الکل دچار اختلال نعوظ می‌شود به تحمل الکل او بستگی دارد. مردانی که به طور منظم الکل مصرف می‌کنند بیشتر در خطر اختلال نعوظ دائم قرار دارند. نوشیدن گهگاه اما به میزان زیاد نیز باعث اختلال نعوظ می‌شود. الکل باعث کم‌شدن آب بدن می‌شود و فردی که بدن او قبل از مصرف الکل دچار کم‌آبی  است زودتر از فردی که بدن او کم‌آبی ندارد دچار اختلال نعوظ می‌شود.

چطور مشکل اختلال نعوظ در اثر الکل را کنترل کنیم؟

اگر در اثر الکل دچار اختلال نعوظ شده‌اید باید خیلی مراقب باشید. اگر به طور منظم یا نامنظم الکل زیادی می‌نوشید آنرا کنار بگذارید یا در مرحله اول کم کنید. اگر اختلال شما شدید نیست برای کم کردن آن:

الکل را کنار بگذارید

مصرف الکل را باید به طور کامل کنار بگذارید یا حداقل کم کنید.

نگذارید بدن دچار کم آبی شود

نوشیدن آب خطر اختلال نعوظ در اثر مصرف الکل را کم می‌کند.

جلوگیری از اختلال نعوظ در اثر مصرف الکل

تنها راه جلوگیری از اختلال نعوظ ناشی از کنارکذاشتن آن یا حداقل کم‌کردن مصرف آن است. حتی اگر دوستانتان اصرار می‌کنند برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و شاداب‌تر کاری که درست است را انجام دهید.

رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب، و ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی اختلال نعوظ در اثر مصرف الکل را کم می‌کند.

مصرف داروهایی مثل ویاگرا، سیالیس و غیره هم موثر است اما حتما قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک مشورت نمایید. فراموش نکنید که قبل از مصرف این داروها الکل را باید ترک کنید چون با الکل تداخل دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اختلال نعوظ نامنظم بعد از کنار گذاشتن الکل از بین می‌رود. اما اگر اختلال نعوظ برای شما به طور منظم مشاهده می‌شود باید به پزشک مراجعه نمایید. اختلال نعوظ می‌تواند علامت بیماری‌های دیگر مثل دیابت، فشار خون، و بیماری‌های عروقی باشد.

علائم اختلالات مصرف الکل به شرح زیر است:

  • اشتیاق زیاد برای الکل
  • کنترل نداشتن بر میزان مصرف الکل
  • نوشیدن الکل به تنهایی
  • نوشیدن صبحگاهی
  • عدم علاقه به فعالیت‌ها و مسئولیت‌های کاری و زندگی
  • مسائل مالی و خانوادگی ناشی از مصرف الکل

پرسش‌های پرتکرار

چه مدت بعد از ترک الکل اختلال نعوظ بهبود پیدا می‌کند؟

بعد از ترک الکل حدود 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا بدن بتواند مشکل اختلال نعوظ را برطرف کند. برای ترک الکل حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

احیا نعوظ بعد از مصرف الکل چقدر طول می‌کشد؟

بعد از مصرف الکل معمولا 6 تا 12 ساعت طول می‌کشد که آلت تناسلی بتواند سفت شود اما در بعضی موارد 48 تا 72 ساعت زمان لازم است.

بیشتر بدانید:

اسپرم تازه و تعداد انزال مرد بر بارداری چه تاثیری دارد؟

تاثیر پوشیدن شورت اسلیپ مردانه بر تعداد اسپرم و قدرت باروری

نکروزو اسپرمی یا اسپرم‌های مرده در مایع منی و درمان آن

تغییر رنگ منی و اسپرم به زرد و رنگ قرمز نشانه چیست؟