آی وی اف

آیا مدتی است که برای بارداری اقدام کرده‌اید و باردار نشده‌اید؟ آیا مصرف دارو و تغییر سبک زندگی موثر نبوده است؟

آیا مدتی است که برای بارداری اقدام کرده‌اید و باردار نشده‌اید؟ آیا مصرف دارو و تغییر سبک زندگی موثر نبوده است؟ آیا حرف‌های خانواده و اطرافیان آزارتان می‌دهد؟ آیا واقعا دوست دارید بچه‌دار شوید اما جواب منفی بیبی چک ناامیدتان کرده است؟ با وجود آنکه این حالت برای بسیاری واقعا ناامید کننده است اما پایان دنیا نیست. قطعا یکی از بهترین راه‌حل‌های درمان ناباروری آی وی اف است. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

در این مطلب می‌خوانیم:

  • روش لقاح مصنوعی (آی وی اف) چیست؟
  • آی وی اف چگونه عمل می‌کند؟
  • مراحل آی وی اف چیست؟
  • مراقبت‌های بعد از انتقال جنین به رحم چیست؟

روش لقاح مصنوعی (آی وی اف) چیست؟

آی وی اف روشی است که در آن تخمک خارج از بدن مادر و در آزمایشگاه بارور می‌شود. سپس به رحم منتقل می‌شود. امروزه آی وی اف یکی از روش‌های رایج برای زنانی است که به طور طبیعی باردار نمی‌شوند. با ایجاد یک محیط کنترل‌شده،‌ شانس بارداری افزایش می‌یابد.

تخمک و اسپرم در آزمایشگاه کنار هم قرار می‌گیرند و در آنکوباتور نگهداری می‌شوند و به دقت تحت کنترل قرار می‌گیرند تا لقاح اتفاق بیفتد. حدود 3 تا 5 روز طول می‌کشد که تخمکِ بارور شده، به رویان تبدیل شود. اما هنوز هم تضمینی برای موفقیت وجود ندارد چون ممکن است که کیفیت رویان‌ها به اندازه‌ای نباشد که به رحم انتقال داده شوند. اجرای مراحل آی وی اف 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. اما از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و پزشک باید ببیند چگونه بدن شما به درمان در هر مرحله پاسخ می‌دهد.

آی وی اف چگونه عمل می‌کند؟

در مرحله اول پزشک با درمان‌های هورمونی کاری می‌کند که چند فولیکول در تخمدان رشد کنند. او در طول این مرحله با سونوگرافی رشد فولیکول‌ها را بررسی می‌کند. سپس تخمک‌ها با استفاده از یک سوزن از رحم و تخمدان جمع آوری می‌شوند. سپس تخمک‌ها در آنکوباتور 2 تا 5 روز نگهداری می‌شوند و لقاح اتفاق می‌افتد. بهترین‌های آنها از نظر کیفیت از طریق واژن داخل رحم می‌شوند تا لانه گزینی و رشد آنجا انجام شده و فرد باردار شود. اما تمام موارد لانه‌گزینی رویان موفقیت‌آمیز نیست. به همین علت است چند رویان فریز می‌شوند. در صورتی که انتقال اول ناموفق باشد انتقال دوم انجام می‌شود.

مراحل آی وی اف چیست؟

آی وی اف 8 مرحله دارد:

سونوگرافی

فرایند آی وی اف با یک سونوگرافی پیشرفته آغاز می‌شود تا پزشک عملکرد تخمدان‌ها را چک کرده و در مورد درمان تصمیم بگیرد. پس از آن، معاینه واژن انجام می‌شود تا مشخص شود فضا برای کاشت جنین مناسب بوده و پوشش رحم یا آندومتر دارای سلامت کافی است.

کنترل سونوگرافی‌ها

از روز 5 چرخه، باید 3 تا 4 سونوگرافی انجام دهید تا رشد فولیکول‌ها بررسی شود و مشخص شود آیا اندومتریوم ضخیم شده است. 2 بار آزمایش خون هم لازم است.

تزریق اچ سی جی

وقتی فولیکول‌ها به 17 سانتی متر یا بیشتر می‌رسند تزریق هورمون موسوم به اچ سی جی انجام می‌شود. این هورمون موجب می‌شود تخمک‌ها در تخمدان بالغ شده و تخمک گذاری بعد از 36 ساعت یا بیشتر اتفاق بیفتد. زمانبندی جمع‌آوری تخمک باید دقیق باشد و قبل از تخمک گذاری انجام شود.

جمع‌آوری تخمک

مراحل جمع آوری تخمک برای بعضی از زنان ناراحت‌کننده است به همین علت پزشک با داروهای مسکن درد را کم می‌کند. بعد از آنکه مراحل تمام شد و چند ساعت بعد حال شما بهتر شد می‌توانید به منزل بروید.

باروری

بعد از جمع آوری تخمک‌ها،‌ نوبت به آن می‌رسد که تخمک با اسپرم همسرتان ترکیب شود تا لقاح اتفاق بیفتد. سپس پزشک تخمک‌ها را بررسی می‌کند تا ببیند آیا لقاح انجام شده است. اگر لقاح موفق باشد فردای آن روز به شما اطلاع داده می‌شود. اگر خوش شانس باشید رشد رویان آغاز می‌شود که معمولا 2 تا 5 روز طول می‌کشد.

انتقال جنین

وقتی که مرحله قبل با موفقیت انجام شد رویان مجددا باید به رحم منتقل شود تا آنجا رشد کند. برای ادامه مراحل دوباره باید به کلینیک مراجعه کنید.

تست بارداری

حدود 10 روز بعد از انتقال جنین تست بارداری انجام می‌شود. جواب مثبت به معنای آن است که برای لانه‌گزینی باید دارو مصرف کنید.

سونوگرافی نهایی

این مرحله آخر فرایند است. پزشک دو هفته بعد از تست بارداری، سونوگرافی می‌کند تا مطمئن شود بارداری داخل رحم انجام شده و ضربان قلب جنین را هم چک می‌کند.

مراقبت‌های بعد از انتقال جنین به رحم چیست؟

بعد از آی وی اف برای حفظ سلامت جنین و خودتان این نکته‌ها را رعایت کنید:

  • از هر گونه رابطه جنسی خودداری کنید تا دچار عفونت و عوارض نشوید
  • اجسام سنگین بلند نکنید
  • تا مدتی فعالیت‌های استرس‌زا انجام ندهید
  • حمام داغ اصلا توصیه نمی‌شود
  • تا دو هفته بعد از انتقال جنین، از حمام داخل وان خودداری نمایید
  • ورزش و فعالیت سنگین را کنار بگذارید
  • با پزشک مشورت کنید و پروژسترون مصرف کنید
  • سیگار و الکل را به طور کامل کنار بگذارید و بدون مصرف پزشک و خودسرانه هیچ نوع دارویی مصرف نکنید
  • استراحت کنید و مثبت باشید

بیشتر بدانید:

خراش آندومتر رحم برای آی وی اف چیست و آیا درد دارد؟

درصد موفقیت آی وی اف در سنین مختلف

8 چیز که قبل از انجام آی وی اف (IVF) باید بدانید