کودک ایستاده در سانروف

همه ما عاشق آن هستیم که بچه‌هایمان را سوار ماشین کرده و با آنها در شهر یا جاده گشت بزنیم تا شاداب شوند. یکی از کارهایی که کودکان خیلی دوست دارند خارج کردن سر و بدن از سانروف برای هواخوری، فریاد زدن و تماشای مناظر است…

همه ما عاشق آن هستیم که بچه‌هایمان را سوار ماشین کرده و با آنها در شهر یا جاده گشت بزنیم تا شاداب شوند. یکی از کارهایی که کودکان خیلی دوست دارند خارج کردن سر و بدن از سانروف برای هواخوری، فریاد زدن و تماشای مناظر است. اما آیا این کار خطرناک نیست؟ آیا تشویق کودکان به این کار درست است؟ چند نکته وجود دارد که هنگام استفاده از ماشین دارای سانروف باید رعایت کنید.

اکثر بچه‌ها واقعا سانروف خوششان می‌آید. آنها عاشق آن هستند که بایستند و مناظر را ببینند. شما به عنوان والدین باید بدانید که این کار برایشان خطر دارد. همیشه هم با توضیح دادن نمی‌توانید جلوی آنها را بگیرید. نکات زیر خیلی به شما کمک می‌کند.

آیا خوردروهای دارای سانروف برای کودکان ایمن هستند؟

تا زمانی که کودکان بنشینند و کمربند ایمنی آنها بسته باشد، سانروف ایمن است. می‌توانید سانروف را باز کنید و اجازه دهید کودکان آسمان را ببینند و هوای تازه تنفس نمایند؛ اما خروج کودک از دریچه سانروف خطرناک است.

علت آنکه نباید کودکان از سانروف بیرون بروند چیست؟

به علت‌های زیر ایستادن کودک در سانروف خطرناک است:

پرت شدن

فرض کنید سانروف باز است و کودک ایستاده و شما هم با سرعت منطقی خودرو را هدایت می‌کنید. اگر یک وسیله نقلیه، یک حیوان یا یک عابر جلوی شما قرار بگیرد طبیعتا مجبور می‌شوید به سرعت پای خود را روی ترمز فشار دهید تا خودرو متوقف شود.

کودک ایستاده و نیمی از بدن او بیرون خودرو قرار دارد. ممکن است توقف ناگهانی باعث از دست رفتن تعادل کودک و پرت شدن به جلو و حتی پرت شدن او به بیرون شود که خطر جانی دارد. ایمنی کودک از هر چیز دیگری مهم‌تر است. بیرون بردن سر و بدن از سانروف خیلی خطرناک است.

وارد آمدن جراحت به کودک

جاده پر از چیزهایی است که وقتی سرعت زیاد است شاید مشاهده نشوند. حرکت چرخ‌ها روی زباله، سنگ یا سایر اشیا می‌تواند باعث پرتاب خودرو به بالا با نیروی زیاد شود. ممکن است خدای ناکرده صورت کودک به خودرو برخورد کند و آسیب ببیند.

همچنین ممکن است شاخه درخت و پاره‌سنگی که از بالا سقوط کرده بر سر کودک برخورد کند یا بدن کودک به کابل‌های برق بخورد.

نکات عمومی در زمان سفر با کودک

اینها نکاتی عمومی است که همواره در سفر با کودک باید رعایت کنید:

کودک را در صندلی جلو قرار ندهید

حتی اگر کمربند ایمنی کودک بسته باشد نباید او در صندلی جلو بنشیند. ایربگ خودروها برای بزرگسالان طراحی شده و برای کودکان خطر دارد.

سانروف را ببندید

با این کار هم از ایستادن کودک جلوگیری می‌کنید و هم خطر برخورد اشیا به سر کودک از بین می‌رود. برای ایمنی کودک بهتر است سانروف را ببنیدید.

هرگز در خودرو سر کودک داد نکشید

فریاد زدن بر سر کودک در جایی که نمی‌تواند جای دیگری برود او را بی قرار کرده و رفتار او را غیر قابل کنترل می‌سازد.

مطمئن شوید کودک کمربند ایمنی بسته است

کودک باید صندلی عقب بنشیند و کمربند او بسته باشد. در این حالت اگر خدای ناکرده تصادفی اتفاق بیفتد کودک به جلو پرت نمی‌شود.

پرسش‌های پرتکرار

آیا قانونی برای منع ایستادن کودک در سان روف وجود دارد؟

در وهله اول والدین باید خودشان مراقب باشند. ضمن آنکه خارج‌کردن دست، پا یا هر یک از اعضای بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت در ایران مشمول جریمه است.

بیشتر بدانید:

نکات ایمنی برای کودکی که سینه خیز می رود

توصیه های مهم برای بستن کمربند ایمنی در بارداری