خوردن سوشی در بارداری

آیا یک نیروی مهارنشدنی برای از قلع و قمع کردن لکه‌ها و برطرف‌کردن گرد و غبار وسایل در شما وجود دارد؟ آیا یک میل شدید شما را به خانه‌داری و نظافت وسواس‌گونه منزل وادار می‌کند؟ پس ادامه مطلب را بخوانید.

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند زنان باردار فقط ماهی و صدف کاملا پخته – که تا 63 درجه سانتیگراد حرارت دیده – را میل نمایند. پختن ماهی تا این دما تمامی انگل‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر مثل ویروس و باکتری را از بین می‌برد.

آیا سرخ کردن ماهی باعث از بین رفتن عوامل بیماری‌زا می‌شود؟

بخش‌هایی از گوشت ماهی که در دمای زیاد و به سرعت سرخ می‌شود خام می‌ماند. دودی‌کردن ماهی هم باعث پخت مناسب و رسیدن به دمای ایمن نمی‌شود. مصرف ماهی دودی در حاملگی ممنوع است. در بارداری باید به کلی از خوردن صدف خام و سوشی تهیه شده از ماهی خام خودداری نمایید.

از آنجا که سیستم ایمنی بدن در بارداری سرکوب می‌شود تا بدن جنین در حال رشد را غریبه نداند و به او حمله نکند، احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذاهای پخته‌نشده مثل لیستریا بیشتر است. خوردن ماهی پخته‌نشده می‌تواند به بیماری‌های حاد و عفونت خونی منجر شده که برای فرد باردار و جنین خطر جانی دارد.

آیا فریز کردن ماهی باعث از بین رفتن عوامل بیماری‌زا می‌شود؟

فریز کردن خطر ماهی نپخته‌ را از بین نمی‌برد. منجمدکردن می‌تواند باعث کشته شدن انگل‌ها شود اما ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. دمای داخل ماهی در حال پخت باید به 63 درجه سانتیگراد برسد. اگر برای چک کردن دمای غذا دماسنج ندارید از اقدامات زیر برای اطمینان از سالم بودن پخت غذای دریایی استفاده کنید:

  • تا حدی ماهی را بپزید که غیر شفاف (سفید و شیری رنگ) شده و به راحتی با چنگال تکه تکه شود
  • میگو، خرچنگ و گوش ماهی را بپزید تا حدی که به رنگ مناسب برسد. گوشت میگو، خرچنگ و گوش ماهی باید شیری رنگ بشود
  • صدف دریایی و گوش ماهی را تا حدی بپزید که صدف آنها باز شود. صدف‌هایی که باز نمی‌شود را دور بیندازید
  • صدف یا گوش ماهی باز شده، زمانی پخته است که رنگ گوشت آن شیری رنگ باشد

بعضی از ماهی‌ها مثل شمشیر ماهی حتی به صورت کاملا پخته هم در بارداری خطر دارند چون دارای مقدار زیادی متیل جیوه هستند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد متیل جیوه می‌تواند باعث نقص مغزی و سیستم عصبی جنین شود.

بیشتر بدانید:

خوردن ماهی تیلاپیا در بارداری ممنوع است؟

مصرف قرص امگا 3 و روغن ماهی در بارداری

خوراکی‌های ممنوعه در دوران بارداری