زمین خوردن در بارداری

همانطور که می‌دانید احتمال زمین خوردن در بارداری زیاد است. نتایج یک پژوهش نشان میدهد حدود 30 درصد زنانی که در مطالعه شرکت کرده بودند حداقل 1 بار در بارداری زمین خورده‌اند. در نتیجه اگر خدای ناکرده در بارداری زمین بخورید یا خیلی شلخته به وسایل برخورید کنید، تنها نیستید!

همانطور که می‌دانید احتمال زمین خوردن در بارداری زیاد است. نتایج یک پژوهش نشان میدهد حدود 30 درصد زنانی که در مطالعه شرکت کرده بودند حداقل 1 بار در بارداری زمین خورده‌اند. در نتیجه اگر خدای ناکرده در بارداری زمین بخورید یا خیلی شلخته به وسایل برخورید کنید، تنها نیستید!

چرا در بارداری احتمال زمین خوردن کم نیست؟

علت اصلی زمین خوردن در بارداری تغییر مرکز ثقل بدن است. معمولا این حالت در ماه چهارم بارداری بوجود می‌آید. ممکن است به دلیل افزایش وزن، جلو آمدن شدن شکم یا به علت نرم شدن رباط‌ها و مفاصل به دلیل هورمون ریلاکسین تعادل بدن کمتر از قبل می‌شود. همه این عوامل دست بدست هم میزند تا شما به زمین بیفتید! خوشبختانه با چند اقدام ساده می‌توانید خطر زمین خوردن در بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

کفش‌های مناسب بپوشید

اگر هوا بارانی یا برفی است کفش‌های تخت و صاف نپوشید. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیز در زمانی که تعادل بدن شما کم شده منطقی نیست. ضمن اینکه این کفش‌ها باعث کمردرد هم می‌شود.

آهسته‌تر حرکت کنید

اجتناب از حرکت‌های ناگهانی، راه مناسبی برای افزایش ایمنی و جلوگیری از زمین خوردن است.

از چرخش بدن پرهیز کنید

تا حد ممکن اجسام را بدون چرخاندن بدن و به صورت رودررو بردارید. مسیر خود را برای برداشتن اجسام بی جهت کوتاه نکنید. این کار به حفظ تعادل شما خیلی کمک می‌کند.

حواستان را به اطراف جمع کنید

مراقب وسایل روی زمین باشید. با توجه به آنکه به دلیل بزرگ شدن شکم نمی‌توانید پاهای خود را ببینید جلوتر از پاها را نگاه کنید. در خانه جایی که وسایل یا اسباب بازی‌های کودک قرار دارد چون شاید نتوانید آنها را خوب بیینید.

آیا زمین خوردن در بارداری باعث آسیب به جنین می‌شود؟

اگر در دوران باردرای زمین خوردید ساک حاملگی حاوی مایع آمنیوتیک مثل یک سپر محافظ برای بچه عمل می‌کند. معمولا تا زمانی که آسیب وارد به بدن شما در اثر زمین خوردن زیاد نباشد احتمال آسیب به بچه کم است و این حالت هم کمتر اتفاق می‌افتد.

آسیب به شکم می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. خطر آسیب به جنین در اثر زمین خوردن در سه ماهه دوم و به خصوص سوم بیشتر است.

اگر زمین خوردید احتیاط کنید. با پزشک یا ماما تماس بگیرید. ممکن است آنها از شما بخواند برای چکاپ به مطب یا بیمارستان بروید یا با توجه به علائم به شما بگویند که جای نگرانی نیست. به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد صدای قلب جنین را بشنوید یا سونوگرافی کنید تا خیالتان راحت شود.

در کل باید مراقب خونریزی باشید و تکان‌ها و حرکت‌های جنین را در نظر داشته باشید. اگر تکانهای جنین کم شد حتما به پزشک اطلاع دهید.

همچنین به دقت افزایش انقباضات و هرگونه درد شکم را کنترل کنید. به خصوص اگر در سه ماهه سوم هستید و/یا اگر به شدت زمین خورده‌اید ممکن است پزشک مدتی شما و جنین را تحت نظر داشته باشد.

بیشتر بدانید:

مضرات بالا رفتن از پله در بارداری، خطر سقط جنین و اصول ایمنی

ایمنی خودرو و رانندگی در دوران بارداری