دادن پروبیوتیک به نوزاد

قطعا سلامت کودک اولویت والدین است. یکی از دغدغه‌های اصلی آنها سیستم ایمنی و گوارشی کودک است. به همین علت امروزه محبوبیت پروبیوتیک‌ها که در تقویت سیستم ایمنی نقش اساسی دارند در حال افزایش است. به دلیل قابلیت پروبیوتیک‌ها در ارتقاء سلامت دستگاه گوارش، اینها میکروارگانیسم‌های خوبی محسوب می‌شوند که تاثیر زیادی بر سلامت عمومی کودک دارند.

قطعا سلامت کودک اولویت والدین است. یکی از دغدغه‌های اصلی آنها سیستم ایمنی و گوارشی کودک است. به همین علت امروزه محبوبیت پروبیوتیک‌ها که در تقویت سیستم ایمنی نقش اساسی دارند در حال افزایش است. به دلیل قابلیت پروبیوتیک‌ها در ارتقاء سلامت دستگاه گوارش، اینها میکروارگانیسم‌های خوبی محسوب می‌شوند که تاثیر زیادی بر سلامت عمومی کودک دارند.

اغلب والدین نمی‌دانند چه زمانی برای اضافه کردن محصولات پروبیوتیک به رژیم غذایی کودک مناسب است. در این مطلب در خصوص زمان مناسب معرفی پروبیوتیک‌ها، فواید و عوارض آنها و همچنین مفیدبودنشان برای کودکان دچار عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر، صحبت می‌کنیم. سرانجام به شما در مورد تاثیر پروبیوتیک‌ها بر نفخ و کولیک، توضیح می‌دهیم.

پروبیوتیک‌ها چیستند؟

قبل از صحبت در مورد خواص پروبیوتیک‌ها برای کودکان، مهم است این باکتری را بشناسیم. اگر این نوع محصولات به اندازه مصرف شوند به چند صورت به سلامت کودک کمک می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها به هضم غذا کمک نموده و از رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک در روده جلوگیری می‌نمایند.

منابع مهم پروبیوتیک برای کودکان

مهم‌ترین منابع تامین پروبیوتیک‌ برای کودکان عبارتند از:

شیر مادر

شیر مادر اولین منبع پروبیوتیک است چون به طور طبیعی باکتری‌های خوب دارد. سلامت روده مادر باعث تشکیل این باکتری‌ها می‌شود. مادران شیرده حتما باید تغذیه مناسبی داشته باشند.

شیرخشک دارای پروبیوتیک

بعضی از انواع شیرخشک دارای پروبیوتیک هستند. با تایید پزشک به کودکانی که شیر خشک می‌خورند می‌توان از این نوع شیرخشک داد.

ماست

ماست یکی از بهترین غذاها برای شروع غذای جامد است. کشت زنده موجود در لبنیات منبع مناسب پروبیوتیک است. مطمئن شوید ماستی که به کودک می‌دهید ساده بدون شکر و فاقد افزودنی باشد.

قطره پروبیوتیک

ممکن است پزشک برای کودک شما قطره پروبیوتیک تجویز کند. در این صورت می‌توانید آن را به شیر اضافه کرده یا به صورت جداگانه به کودک بدهید. فراموش نکنید که  این نوع قطره حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

غذاها

مخمرها منابع غنی پروبیوتیک هستند. اینها در زمان شروع غذای جامد می‌توانند پروبیوتیک لازم را برای کودک تامین نماید.

چه زمانی می‌توان به کودک پروبیوتیک داد؟

مجرای گوارشی نوزاد بسیار ظریف و آسیب‌پذیر است. شیر مادر و شیر خشک به میزان مناسبی پروبیوتیک دارند بنابراین حداقل تا 6 ماهگی و تا زمان شروع غذای جامد نیازی به پروبیوتیک دیگری نیست.

در مواردی که کودک دچار عفونت‌های ویروسی معدوی مروی و سایر بیماری‌های مرتبط با روده می‌شود پزشک مکمل پروبیوتیک را توصیه می‌کند. قبل از معرفی خوراکی‌های پروبیوتیک حتما با پزشک کودک مشورت نمایید.

5 فایده مهم محصولات پروبیوتیک برای کودک

ایجاد و حفظ ماکروبیوتای روده تا حد زیادی به پروبیوتیک بستگی دارد. حفظ این توازن برای هضم مناسب، جذب مواد مغذی و سلامت کلی دستگاه گوارش لازم است.

درمان اسهال

پروبیوتیک به زمان و شدت اسهال نوزاد کمک می‌کند. به خصوص اگر بیماری و آنتی بیوتیک عامل آن باشد. پروبیوتیک با ایجاد تعادل میانگین باکتریایی در معده به هضم غذا کمک می‌کند.

درمان کولیک

بعضی مطالعات نشان می‌دهد محصولات پروبیوتیک می‌تواند علائم کولیک نوزاد را کاهش دهد. اما برای اثبات این موضوع مطالعات بیشتری لازم است. مشخص نیست چگونه پروبیوتیک‌ها می‌توانند کولیک را درمان کنند اما احتمالا بر مجاری معده‌ای مروی تاثیر دارند.

ارتقاء سیستم ایمنی

با افزایش تعداد باکتری خوب، پروبیوتیک‌ها باعث تقویت دستگاه ایمنی کودک می‌شوند. فلور سالم روده باعث تقویت دستگاه ایمنی کودک شده و موجب می‌گردد او کمتر بیمار شود.

کاهش یبوست

یبوست در کودکان خیلی شایع است پروبیوتیک‌ها اجابت مزاج را منظم نموده و با نرم‌کردن مدفوع، یبوست را کم می‌نمایند.

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ها چیست؟

علیرغم فواید بسیار، پروبیوتیک‌ها بدون عوارض جانبی هم نیستند. بعضی از واکنش‌های کودکان به آنها به صورت زیر است:

عفونت

در موارد نادر، بعضی از انواع پروبیوتیک‌ها به خصوص در کودکان دچار نقص سیستم ایمنی، باعث بیماری می‌شوند. اگر کودک شما دچار بیماری مزمن است حتما قبل از دادن پروبیوتیک به او با پزشک مشورت کنید.

واکنش‌های آلرژیک

بعضی از کودکان به مکمل‌ها و مواد غذایی دارای پروبیوتیک حساسیت دارند.  مراقب علائم آلرژیک مثل کهیر، جوش، و مشکلات تنفسی باشید.

اختلالات گوارشی

اگر پروبیوتیک‌ها خیلی زود در رژیم غذایی کودک قرار گرفته یا اگر میزان آنها زیاد باشد باعث نفخ، ورم و اسهال می‌شوند.

آیا کودکان دچار عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر می‌توانند پروبیوتیک مصرف کنند؟

یکی از مشکلات بعضی از کودکان حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز است. کودکان دچار عدم تحمل لاکتوز برای هضم شیر دچار مشکل هستند. از سوی دیگر، پروتئین شیر باعث واکنش‌های آلرژیک در کودکانی که از آلرژی رنج می‌برند می‌شود.

بعضی از انواع پروبیوتیک با هضم بهتر لاکتوز باعث کاهش علائم عدم تحمل لاکتوز می‌شود. اما مهم است پروبیوتیک با دقت و با مشورت پزشک متخصص انتخاب شود. کودکان دچار آلرژی به شیر نباید پروبیوتیک‌های لبنی مصرف کنند.

پرسش‌های پرتکرار

آیا پروبیوتیک‌ها می‌توانند نفخ کودک را کم کنند؟

پروبیوتیک‌ها با ایجاد تعادل باکتریایی مناسب روده، نفخ شکم را کم می‌کنند. پزشک می‌تواند نوع و میزان مناسب آنرا به شما بگوید.

آیا پروبیوتیک‌ها کولیک را کاهش می‌دهند؟

تحقیقات در مورد رابطه بین مصرف پروبیوتیک‌ها و درمان کولیک در حال انجام است. نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد بعضی از انوع آن در کاهش علائم کولیک موثر هستند. حتما در مورد نوع مناسب پروبیوتیک با پزشک مشورت نمایید.

منبع: beingtheparent.com

بیشتر بدانید:

دل درد نوزادان، علت و بهترین راه درمان

اسهال شدن کودک

دفع مدفوع بعد از هر بار شیر خوردن نوزاد