وازلین برای نزدیکی

وازلین یا ژله نفتی یک نوع پماد نفتی نرم و چسبناک است. بر خلاف تصور عموم، وازلین یک روان‌کننده مناسب برای نزدیکی نیست و گزینه‌های واقعا بهتری هم وجود دارد. وازلین باعث ضعیف‌شدن کاندوم و ایجاد لکه در رختخواب و لباس می‌شود اما اگر گزینه دیگری ندارید از آن استفاده کنید. در ادامه در این خصوص توضیح می‌دهیم.

وازلین یا ژله نفتی یک نوع پماد نفتی نرم و چسبناک است. بر خلاف تصور عموم، وازلین یک روان‌کننده مناسب برای نزدیکی نیست و گزینه‌های واقعا بهتری هم وجود دارد. وازلین باعث ضعیف‌شدن کاندوم و ایجاد لکه در رختخواب و لباس می‌شود اما اگر گزینه دیگری ندارید از آن استفاده کنید. در ادامه در این خصوص توضیح می‌دهیم.

چرا وازلین گزینه مناسبی برای رابطه جنسی نیست؟

نزدیکی بدون روان‌کننده معمولا برای خانم‌ها ناخوشایند است. اصطکاک آلت تناسلی با پوست معمولا آزارهنده و دردناک است. اصطکاک همچنین می‌تواند باعث جراحت‌های کوچک در پوست واژن، پنیس و مقعد شود که خطر بیماری‌های آمیزشی را افزایش می‌دهد. با وجود آنکه وازلین برای درمان خشکی لب یا پوست عالی است اما برای واژن و مقعد مناسب نیست.

اگر تصمیم به استفاده از وازلین دارید ابتدا نکات زیر را بخوانید:

مزایای استفاده از وازلین به عنوان ژل روان‌کننده

نرمی و لطافت

وازلین بسیار نرم و لطیف بوده و خاصیت روان‌کنندگی بالایی دارد.

مقاوم در برابر آب

وازلین در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و با آب حل نمی‌شود. افرادی که در اثر گلیسیرین دچار ناراحتی پوستی می‌شوند نگران نباشند چون وازلین دارای گلیسیرین نیست.

چسبندگی

وازلین به موکوس می‌چسبد و پاک نمی‌شود و این یک ویژگی مهم برای نزدیکی لذت بخش است.

ارزان بودن

وازلین واقعا ارزان است و به راحتی می‌توان آنرا از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین تهیه کرد.

معایب استفاده از وازلین به عنوان ژل روان‌کننده

ماندگاری زیاد

وازلین روی پوست ماندگاری زیادی دارد و مثل روان‌کننده‌های پایه آب به راحتی پاک نمی‌شود. با وجود آنکه موجب می‌شود محیط واژن و مقعد را روان نگهداشته و لذت نزدیکی را افزایش می‌دهد اما به دلیل آنکه چند روز طول می‌کشد تا اثر آن کاملا از بدن پاک شود بعد از زابطه جنسی آزاردهنده خواهد شد.

افزایش خطر بیماری‌های آمیزشی

وازلین به علت چسبندگی زیادی که دارد باعث تجمع باکتری می‌شود. مطابق یک پژوهش زنانی که در حین نزدیکی از وازلین استفاده کرده و وازلین وارد واژن آنها شده نسبت به آنهایی که استفاده نکرده‌اند 2.2 برابر بیشتر در خطر عفونت باکتریایی واژن قرار دارند.

تضعیف کاندوم

اگر جنس کاندوم شما لاتکس یا پلی اورتان است نباید از وازلین استفاده کنید. وازلین با محصولات لاتکس همخوانی ندارد و آنرا تضعیف می‌کند. ممکن است کاندوم در جریان سکس پاره شده و موجب بارداری ناخواسته یا بیماری‌های آمیزشی گردد.

کثیف شدن وسایل

وازلین موجب ایجاد لکه در تشک، پتو ملافه یا هر نوع پارچه که با آن در تماس است می‌شود.

روان‌کننده مناسب جایگزین وازلین چیست؟

ژل‌های آمیزشی بر پایه آب یا سیلیکون بهترین گزینه هستند. ژل‌ها برای بافت ظریف و حساس واژن و مقعد طراحی شده‌اند و از عفونت و پارگی بافت و خارش جلوگیری می‌کنند.

روان‌کننده‌های شخصی برای نزدیکی بسیار موثر هستند و باعث لغزندگی و کاهش اصطکاک در نزدیکی می‌شوند. این محصولات را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی معتبر تهیه نمایید.

اگر دنبال ایمن‌ترین نوع روان‌کننده هستید نوع پایه آب از همه مناسب‌تر است. روان‌کننده‌های پایه آب برای نزدیکی خیلی مناسب هستند.

بعضی از انواع روان‌کننده حاوی مواد اضافی مثل طعم‌ها یا مواد سوزش‌آور یا بی‌حس‌کننده هستند. قبل از استفاده مطمئن شوید شما یا همسرتان به این مواد افزودنی حساسیت ندارید.

بهترین راه برای بررسی آنست که مقدار خیلی کمی از آنرا را روی آرنج بمالید. چند ساعت منتظر بمانید اگر هیج نوع علامت ناراحتی یا حساسیت مشاهده نکردید وقتی که دمای بدنتان خیلی بالا رفته با خیال راحت از آن استفاده کنید!

بیشتر بدانید:

ژل لوبریکانت و روان کننده در بارداری عوارض یا ضرر دارد؟

کاندوم دهانی، کاربرد و فرق آن با کاندوم معمولی

رابطه جنسی دهانی و خطراتی مثل عفونت، سوزاک و تبخال

انتقال هپاتیت از طریق لب دادن، رابطه واژینال، مقعدی و دهانی